Notice: Undefined index: id in /var/www/skipperposten.dk/public_html/pages/Artikel.php on line 29

Ny rød afmærkningsbøje forankret ved indsejlingen

En ny rød sideafmærknings bøje blev tirsdag sejlet ud og forankret ved indsejlingen

Tirsdag blev en ny permanent rød sideafmærknigs bøje forankret med to 3-tons betonklodser og 40 meter kæde, umiddelbart udenfor Hirtshals havn's indsejling. Sideafmærkning bruges til at markere grænserne for sejlløb og sejlrender. De grønne afmærkninger markerer styrbord i indgående retning, mens de røde markerer bagbord.

Den bøje som tirsdag blev sejlet ud af Tybring ved Hirtshals, er en permanent rød sideafmærknings bøje. Mens Tybring sejlede den nye bøje ud, hjalp havnen med at bjærge den forhenværende bøje, som havde revet sig løs.

- fortæller Martin Balle, sektionschef for operationer ved Søfartsstyrelsen, til Skipperposten.

Den forhenværende bøje blev bugseret af Hirtshals Havn til en nærtliggende strand, hvor den blev hentet af en lastbil og kørt til Søfartsstyrelsen for at klarlægge hvad årsagen til løsrivningen skyldes, et umiddelbart bud fra styrelsen lyder på, at den forhenværende indentiske bøje's 40 meter lange kæde var knækket.

Normalt benytter Søfartsstyrelsen deres egne både til at sejle nye afmærkninger ud på søen, men da den ene af deres inspektionsskibe i går var på opgave ved Netsø på Bornholm, og den anden på værksted, måtte bøjen transporteres med lastbil fra produktionsværkstedet i Grenå og bugseres ud med den lokale bugserbåd "Tybring" fra Hirtshals havn.

Mål om 99% funktionstid på de danske søfartsafmærkninger

Søfartsstyrelsen kan oplyse til Skipperposten, at man i dansk farvand sigter efter et mål på 99% funktionstid på afmærkninger til søs. Det mål nåede man i 2015, hvor funktionstiden på landsplan lå på 99,89% - i 2016 regner man med at tallet endda ligger en lille smule højere end forrige år.

Kommentarer & Synes godt om