Hav Line-metoden er nu blevet afprøvet i Hirtshals

Den såkaldte Hav Line-metode betyder blandt andet at laksen bliver slagtet ombord

Fremtiden er her - eller i hvert fald fremtiden indenfor lakselogistik og laksedistribution, nemlig rederiet Hav Lines slagteskib "Norwegian Gannet". Tirsdag den 13. november 2018 anløb "Norwegian Gannet" Hirtshals Havn for første gang i forbindelse med et prøveanløb, og allerede i løbet af de næste uger forventes "Norwegian Gannet" at blive sat i drift for at levere laks til den nye lakseterminal på Hirtshals Havn.

CEO hos Hav Line Group, Carl-Erik Arnesen, udtaler om prøveanløbet:

Prøveanløbet var effektivt og fungerede efter hensigten. Det betyder, at vi nu er klar til at udføre de sidste test af "Norwegian Gannet" og sætte skibet i drift. "Norwegian Gannet" forventes at anløbe Hirtshals Havn to gange om ugen, og ved hvert anløb leverer 700 tons laks. Det svarer til, at der to gange om ugen sendes omkring 50 lastbiler med laks ud til markederne og forbrugerne i Europa fra Hirtshals. 

"Norwegian Gannet" spiller en essentiel rolle i den såkaldte Hav Line-metode, hvor laksen bliver slagtet ombord på "Norwegian Gannet" på turen mellem de norske laksegårde og terminalen i Hirtshals. På Hirtshals Havn har Hav Line opført en lakseterminal, som spiller en vigtig rolle i Hav Line-metoden. Når laksen er blevet sorteret og pakket på terminalen i Hirtshals er den således klar til at blive distribueret ud til markederne.

Hav Line-metoden udfordrer den traditionelle metode at distribuere laks på. Med Hav Line-metoden kan europæiske og oversøiske forbrugere få bedre produkter af en højere kvalitet og med en længere holdbarhed. Foruden at kunne tilbyde slutbrugeren et friskere og bedre produkt, flytter Hav Line en stor del af transporten af laksen fra vej til sø, hvilket særligt er et fokusområde i Norge. Ved at benytte sig af Hav Line-metoden vil Hav Line i fremtiden kunne reducere den totale miljøbelastning markant.

Kommentarer & synes godt om