Bymøde om ´´Stendysseskolen´´ afholdt i Horne

Hele 57 mennesker snakkede søndag aften om mulighederne for en friskole i Horne

Mere end 9 år siden

I aftes inviterede initiativgruppen bag den måske kommende friskole, "Stendysseskolen", til informerende bymøde i Stendyssehallens Caféteria. 57 mennesker var mødt op til mødet, herunder politikere og forældre til børn, som, hvis friskolen bliver aktuel, skal ud og finde et nyt skoletilbud.

Mødet startede klokken 19.00 i ægte friskole-stil, selvfølgelig med fællessang. Efterfølgende blev flere relevante punkter gennemgået af initaitivgruppen bag friskolen, hvorefter der var mulighed for at stille spørgsmål til skolen og fremtiden for den nuværende.

Under mødet blev det i øvrigt gjort klart, at friskolen bestemt ikke bliver et tilbud kun til familier i Horne. Initaitivgruppen ønsker faktisk at forældre fra oplandet, herunder Åbyen og Asdal, hellere end gerne må deltage i kommende møder og snakken på Facebook-siden: Stendysseskolen på Facebook.

Politiker Jørgen Christensen og Bjarne Mølgaard, begge fra partiet Venstre, deltog på tilskurerpladserne og fortalte mellem diverse spørgsmål om det politiske arbejde ved den situation man står i.

Ved mødes afslutning blev uddelte sedler samlet ind, hvorpå man anonymt kunne tilkendegive, om man, hvis friskolen bliver en realitet, vil støtte projektet eller ej.

- Artiklen fortsætter under billedet -

Fremlagt af initiativgruppen til mødet

Det følgende er skrevet og præsenteret, af initaitivgruppen bag Stendysseskolen, til mødet.

Værdigrundlag for Stendysseskolen:

  • Faglighed og respekt
  • Dannelse og udvikling
  • Tryghed og anerkendelse
  • Tid til fordybelse
  • At udfordre den enkeltes potentialer
  • At tage udgangspunkt i børns forskellighed

Sådan arbejder vi med værdierne:

Den bedste læring sker via praktis, hvilket har stor betydning for undervisningens tilrettelæggelse og form. Derfor vil praksis brug af teoretisk materiale fylde meget i undervisningen på Stendysseskolen, og give eleverne mulighed for fordybelse i undervisningen.

Tryghed og anerkendelse er basis for at læring og udvikling kan ske, derfor lægger vi stor vægt på, at disse værdier danner grundlag for elevernes færden på Stendysseskolen.

Vi tager derfor udgangspunkt i den seneste hjerneforskning omkring pige- og drengeherners udvikling og hvordan læringen ud fra denne forskning bedst sker, for at øge fagligheden.

Forskning viser blandt andet at der er forskel på piger og drenges evne til at koncentrere sig i længere tid om en bunden opgave. Derfor vil vi med denne viden, differentiere undervisningen, således at vi udfordre elevernes potentiale bedst muligt.

Kommentarer & synes godt om